28 Ιαν 2009

Περσινά ξυνά σταφύλια: Πρόστιμο Επιτροπής Ανταγωνισμού για σύμβαση ΟΛΠ - MSC


Γράφτηκε χθες στον Τύπο ότι με απόφασή της η Επιτροπή Ανταγωνισμού επέβαλε πρόστιμα αφενός στον ΟΛΠ, αφετέρου στο δεύτερο μεγαλύτερο operator στη μεταφορά κοντέινερ στον κόσμο, την εταιρεία MSC. Τα πρόστιμα θα είναι 1,5% επί του κύκλου εργασιών για τον ΟΛΠ και 1% για την MSC. Η παράβαση που διαπιστώνεται είναι "κάθετη σύμπραξη" μεταξύ των δύο κατηγορουμένων, σύμπραξη που προέκυψε μέσω της σύμβασης ΟΛΠ-MSC αλλά για συγκεκριμένο χρονικό διάστημα της σύμβασης που εκτείνεται στην περίοδο 2002-2004. Ήταν τότε που η MSC, με το που έφταναν τα βαπόρια της στον Πειραιά, πήδαγαν την ουρά στην οποία περίμεναν οι άλλες εταιρείες και ξεφόρτωνε πρώτη στο ντόκο, άσε που πλήρωνε και λιγότερα τέλη εξυπηρέτησης βάσει της σύμβασης. Τέλος πάντων..

Όπως συνήθως, η Επιτροπή Ανταγωνισμού μας εξέπληξε και αυτή τη φορά! Καταρχήν είμαστε ήδη στο σωτήριο έτος 2009 κι έχουμε κλείσει σχεδόν 7 χρόνια από το 2002 όταν ΟΛΠ και MSC προχώρησαν στη σύναψη της 10ετους σύμβασης. Η σύμβαση αυτή ήταν η δεύτερη - είχε προηγηθεί κι άλλη 5ετούς διάρκειας, αν θυμάμαι καλά, για την περίοδο 1997-2002. Επίσης, να πούμε ότι η σύμβαση αυτή έχει κατ' ουσίαν αδρανήσει, αν και περιέχεται στη συμφωνία ΟΛΠ-COSCO στη δικαιοδοσία της οποίας και περιέρχεται όταν η COSCO αναλάβει το λιμάνι τον Οκτώβριο του 2009. Συνεπώς η απόφαση αυτή της Επιτροπής Ανταγωνισμού βρίσκεται πολύ, μα πολύ πίσω, από τα γεγονότα και τις εξελίξεις. Είναι σα να έχει τελειώσει ο Β' Παγκόσμιος Πόλεμος, να έχει γίνει και η συμφωνία στη Γιάλτα κι εσύ ν' ασχολείσαι ακόμη με τη Συνθήκη των Βερσαλλιών!

Γιατί όμως αίφνης η Επιτροπή Ανταγωνισμού θυμήθηκε ότι πρέπει να κλείσει αυτή τη χρονίζουσα εκκρεμότητα; Και γιατί τώρα;

Ως προς τη χρονική της στιγμή, εκτιμώ πως η σπουδή της ΕπΑντ συνδέεται με το γεγονός ότι στα μέσα Φεβρουαρίου "κατεβαίνει" στην Βουλή για κύρωση η σύμβαση του ΟΛΠ με την οποία ο Σταθμός Εμπορευματοκιβωτίων στο Ικόνιο του Πειραιά παραχωρείται στην COSCO. Η εκκρεμότητα έπρεπε να κλείσει για να ξέρουμε αν το πρόβλημα ήταν στη σύμβαση αυτή καθαυτή ή στον τρόπο με τον οποίο υλοποιήθηκε. Το γεγονός ότι η Απόφαση της ΕπΑντ κάνει λόγο για συγκεκριμένη περίοδο της σύμβασης (2002-2004), κατά την οποία και μόνο ΟΛΠ και MSC προέβησαν σε "κάθετη σύμπραξη", οδηγεί κατά συναγωγή στο συμπέρασμα ότι το πρόβλημα δεν αφορά στην ίδια τη σύμβαση. Άρα όχι μόνο υφίσταται η σύμβαση, αλλά εμμέσως αναγνωρίζεται και δικαίωμα στον ΟΛΠ να συνάπτει τέτοιες συμβάσεις με την MSC άρα και κατ' επέκταση με την COSCO και οιαδήποτε άλλη εταιρεία. Αυτό ήταν το διακύβευμα: το αν δηλαδή ο ΟΛΠ έχει τη δυνατότητα να συνάπτει τέτοιου είδους συμβάσεις - δεδομένου βέβαια ότι τα πάγια που διαθέτει του τα έχει παραχωρήσει το Ελληνικό Δημόσιο για 40 χρόνια (2002-2042).

Γι' αυτό άλλωστε ο ΟΛΠ αθωώθηκε από τηνΕπΑντ για την έτερη κατηγορία, αυτή της "κατάχρησης δεσπόζουσας θέσης". Διότι αν η απόφαση έλεγε ότι ο ΟΛΠ είχε καταχραστεί τη δεσπόζουσα θέση που είχε στη σχετική αγορά (γεωγραφική ή τομεακή) τότε αυτό θα ίσχυε για τη σύμβαση αυτή καθαυτή και πιθανότατα και για κάθε άλλη παρόμοια σύμβαση. Πόσω μάλλον αφού η σύμβαση με την MSC ήταν απλή σύμβαση εξυπηρέτησης των πλοίων της ενώ η σύμβαση με την COSCO είναι σύμβαση παραχώρησης του λιμανιού για τα εμπορευματοκιβώτια.

Στο πολιτικό επίπεδο πάντως η απόφαση της ΕπΑντ, εμμέσως πλην σαφώς, επιρρίπτει ευθύνες στη διακυβέρνηση ΠΑΣΟΚ αφού τόσο η σύμβαση με την MSC όσο και η συγκεκριμένη "ημαρτημένη" περίοδος συμπίπτουν με το μοντέλο διαχείρισης Σημίτη. Να θυμίσουμε βέβαια ότι το "agenda setting" της πολιτικής για τα εμπορικά λιμάνια τίθεται όντως την περίοδο εκείνη: μετατροπή του ΟΛΠ σε ΑΕ, εισαγωγή του στο Χρηματιστήριο, παραχώρηση περιουσιακών στοιχείων από το Δημόσιο κτλ.

Βέβαια θα μου πείτε: και τα 2,5 εκατ. € που καλούνται να πληρώσουν τώρα ΟΛΠ και MSC; Καταρχήν τα πρόστιμα είναι τα χαμηλότερα που έχει επιβάλει ποτέ η ΕπΑντ γαι τέτοια παράβαση. Κατά δεύτερον η απόφαση είμαι βέβαιος ότι θα αμφισβητηθεί από τους ενδιαφερόμενους στα Διοικητικά Δικαστήρια, οπότε ας περιμένουμε καλύτερα... Δεν είναι άλλωστε τυχαίο ότι, μετά από δύο χρόνια απουσίας, πριν λίγες μέρες η MSC ξανάστειλε βαπόρι - και καλό μάλιστα - στον Πειραιά. Ούτως ή άλλως η COSCO έχει πει ότι θέλει και παραθέλει να κληρονομήσει τη σύμβαση του ΟΛΠ με την ανταγωνίστριά της την MSC. Γιατί όχι άλλωστε; Κίνηση, πελατεία, άρα και έσοδα θα της φέρει. Όσο για την Επιτροπή Ανταγωνισμού: όποιος φοράει λεοντή δεν μετατρέπεται αυτομάτως και σε λεοντάρι!