13 Ιαν 2009

Από τον Αστακό στο Ισραήλ κι από τη Στυλίδα στο Λίβανο: σε συνέχεια του προγούμενου post ...


Επανέρχομαι στο προηγούμενο post για να παρουσιάσω εν συντομία τα βασικότερα και πιο ενδιαφέροντα στοιχεία που παρέχει το αναρτημένο στο post Ενημερωτικό Δελτίο της 598ης Μονάδας Μεταφορών του Αμερικανικού Στρατού. Σταχυολογούνται λοιπόν τα παρακάτω:
  1. Το ιδιωτικό λιμάνι του Αστακού τράβηξε το ενδιαφέρον της Αμερικανικής Στρατιωτικής Διοίκησης του SDDC (Surface Deployment and Distribution Command) στις αρχές του 2007. Το βασικό του πλεονέκτημα σε σχέση με τη Σούδα, όπου και γίνονταν ως τότε οι μεταφορτώσεις πυρομαχικών, ήταν ότι επέτρεπε την εκφόρτωση σε προβλήτα από το μητρικό πλοίο και τη μεταφόρτωση από προβλήτα σε θυγατρικό πλοίο κατά τα πρότυπα των εμπορικών πλοίων μεταφοράς κοντέινερ (ship-to-shore / mother vessel - feeder vessel). Στη Σούδα οι μεταφορτώσεις γίνονταν "δια παραβολής πλοίων σε αγκυροβόλιο" δηλαδή "φουνταριστά με πέσιμο-στη-μπάντα" (skin-to-skin, in-stream). Αυτή η διαδικασία μεταφόρτωσης είναι χρονοβόρα, και άρα κοστοβόρα, ευάλωτη στις καιρικές συνθήκες (μπότζι), και απαιτεί ακρίβεια στο ραντεβού των πλοίων. Ο Αστακός λύνει όλα αυτά τα προβλήματα. Επιπλέον το λιμάνι είναι ιδιωτικό και όπως σπεύδει να επισημάνει το περιοδικό "μακριά από κατοικημένες περιοχές" - και άρα ενοχλητικούς και επίμονους γείτονες.
  2. Τον Ιούνιο του 2007 άρχισε να σχεδιάζεται μια ασυνήθιστα μεγάλη επιχείρηση μεταφοράς πυρομαχικών προς το Ισραήλ. Θα έπρεπε να μεταφερθούν 690 κοντέινερ πυρομαχικών (!) ενώ ως τότε οι συνήθεις μεταφορές ήταν της τάξης των 10-15 κοντέινερς. Η επιχείρηση σχεδιάστηκε για το Σεπτέμβριο του 2007. Τα 690 κοντέινερ θα μοιράζονταν σε 6 φορτία τα οποία θα μεταφέρονταν με 2 αναχωρήσεις κάθε εβδομάδα από τον Αστακό για το λιμάνι του Ashdod του Ισραήλ. Το πρωτοφανές μέγεθος της παρτίδας προκαλεί προβληματισμούς για το κατά πόσον οι σημερινές επιχειρήσεις στη Γάζα είχαν προσχεδιαστεί από πέρυσι μεριμνόντας και για τον εφοδιασμό του Ισραήλ με τις απαραίτητες ποσότητες πυρομαχικών.
  3. Οι εργασίες της ομάδας που είχε αναλάβει την προπαρασκευή της επιχείρησης διεκόπησαν για λίγες μέρες τον Αύγουστο του 2007 διότι έπρεπε να μεταβούν στο λιμάνι της Στυλίδας για να διεκπεραιώσουν μια άλλη μεταφορά πυρομαχικών, αυτή τη φορά προς το Λίβανο. Όπερ και εγένετο.
  4. Λίγο πριν το Σεπτέμβριο του 2007 φάνηκε ότι έλειπαν κάποιες εγκρίσεις από την ελληνική Κυβέρνηση, αλλά η παρεξήγηση διευθετήθηκε στο απίκο με τα κατάλληλα τηλεφωνήματα στα κατάλληλα πρόσωπα. Επίσης υπεβλήθη αίτημα συνδρομής προς την Ελλάδα από την πρεσβεία των ΗΠΑ όπου και σημειώνεται ότι: "Το Ελληνικό Λιμενικό Σώμα πάντα προσφέρει πρώτης τάξεως προστασία στις δυνάμεις μας και τίποτε δεν θ' άλλαζε και σ' αυτήν την περίπτωση".
  5. Την 1η Σεπτεμβρίου 2007 κατέπλευσε στον Αστακό από τη βάση του Sunny Point στη Β. Καρολίνα το MV Chapman το οποίο είναι προωθημένο πλοίο εφοδιασμού (prepositioning ship) και ανήκει στην 1η Μοίρα του Military Sealift Command των Αμερικανικών ενόπλων δυνάμεων. Στον Αστακό το MV Chapman εκφόρτωσε 474 κοντέινερ από το συνολικό φορτίο του, και συνέχισε με το υπόλοιπο φορτίο του για το Ισραήλ. Τα υπόλοιπα κοντέινερ μεταφορτώθηκαν κατά τις επόμενες εβδομάδες και μεταφέρθηκαν κι αυτά στο Ισραήλ όπου εκφορτώνονταν κατά τις νυκτερινές ώρες (μετά τις 22:30).
  6. Η επιχείρηση ολοκληρώθηκε με "επιτυχία" στις 24 Σεπτεμβρίου 2007. Όπως αναφέρει ο συντάκτης: "Κανένα ατύχημα, κανένας τραυματισμός, και πάνω από 1250 κινήσεις [κοντέινερ] σε τρία λιμάνια δύο χωρών. Επετεύχθη εξοικονόμηση ποσού άνω των 600.000 δολαρίων για την Κυβέρνηση των ΗΠΑ .. Για την Αποστολή της SDDC στην Ελλάδα ήταν απλά ακόμη ένας μήνας" ... και για τους Παλαιστινίους απλά ακόμη μια γενοκτονία εις βάρος τους.